10 Tanda Anda Sudah Matang Bermain Dengan Media Sosial


Jika dahulunya anda pernah memuat naik perkara-perkara viral yang tidak tahu betul ke tidak, meluahkan perasaan di media sosial, marah, sedih dan sebagainya. Dan kini, anda merasakan itu semua macam sia-sia serta tidak mendatangkan manfaat pada anda, malah pelbagai masalah lain yang muncul.

Itu tandanya anda telah sedar dan matang dalam mengendalikan media sosial. Ingat jika kita berbuat baik, kita akan dibalas dengan kebaikan.

Ok, saya ingin berkongsi kepada anda sebuah tulisan dari penulis hebat Khairul Hakimin Muhammad tentang tanda-tanda seseorang itu sudah matang bermain media sosial tidak kira di Twitter, Facebook, Instagram dan lain-lain.


10 Tanda Anda Sudah Matang Bermain Media Sosial.

1. Hanya memuat naik perkara yang perlu sahaja. Hal peribadi, kejayaan atau kesedihan yang tidak mempunyai apa-apa impak kepada pembaca lain, tidak dimuat naik kepada umum.

2. Bermain media sosial hanya pada waktu-waktu tertentu sahaja. Masih boleh berinteraksi dengan baik bersama kawan-kawan dan keluarga.

3. Pilih bahan bacaan yang betul dan tepat. Tidak sesekali mengikut rentak orang lain dengan mengetahui hal viral yang tidak penting, tidak perlu dan membuang masa.

4. Hanya tekan share apabila perkara itu sahih, memberi impak positif dan untuk menyebarkan kebaikan sahaja. Selain dari itu, abaikan.

5. Banyak memberi peluang kepada diri untuk siasat terlebih dahulu mana-mana berita sebelum copy dan paste di medan lain seperti Whatsapp dan sebagainya. Tak perlu jadi hero untuk sentiasa kekal nombor 1 dalam menyampaikan berita. Tak ada siapa nak anugerahkan perkara itu.

6. Menghormati perbezaan apabila ada perbincangan. Sekiranya dikecam kerana berbuat salah dan silap, tak perlu bertahan untuk sombong, boleh sahaja memohon maaf dan teruskan bermain media social seperti biasa.

7. Tidak mengecam orang lain sekiranya dia berbuat salah dan silap. Tegur dengan baik dan lebih baik secara PM tepi.

8. Tak perlu paksa orang untuk menerima pendapat atau cadangan kita. Sekiranya ada yang tidak bersetuju dengan apa yang kita utarakan, berlapang dada untuk terima.

9. Menghormati tuan punya posting tanpa perlu copy paste. Sekiranya mahu kongsi, klik butang share. Copy dan kemudian letak kredit di medan sama (Facebook) tetap tidak ada integrity. Jika paste di web, blog, whatsapp dan medan lain, ia ok.

10. Sesekali, enjoy sahaja bermain media social. Banyakkan buat posting kebahagiaan, hentikan kecam sana kecam sini. Tulis benda baik, kongsi perkara yang kita suka buat dan sentiasa kemaskini kebaikan, ia akan kembali semula kepada kita. Audien kita adalah apa yang kita muat naik.

Begitulah. Nasihat saya pada anda semua kendalilah media sosial dengan kesederhanaan, kematangan, dan penuh kebijaksanaan. Semoga bermanfaat pada anda yang membaca.

Sumber : Khairul Hakimin Muhammad

0 Response to "10 Tanda Anda Sudah Matang Bermain Dengan Media Sosial"

Post a comment